Istorie, România

Suntem primii! Lucruri la care românii au fost primii din istorie

Ești genul de om care privește partea plină a paharului sau pe cea goală? În orice caz, acest articol este despre partea plină, frumoasă, reală și plină de bucurie a lucrurilor.
Înțeleg foarte bine cum atunci când ni se repetă constant anumite lucruri, ajungem sa uităm plusurile pe care le are ceva… sau cineva. Chiar și despre noi înșine. De câte ori pe zi te surprinzi având gânduri bune despre tine? Și de câte ori nu?

E important să fim realiști, dar în măsura în care suntem și optimiști si cunoaștem și părțile bune despre lume. Hai să luăm câteva exemple despre România pentru început. Poate le știai, iar acum ți le reamintesc, sau poate că nu le știai, așa că le scriu cu plăcere știind că îți vor prinde bine la un moment dat.

Primul oraș iluminat electric din Europa

 

Deși pare greu de crezut, în ultimile două secole România a fost la același nivel cu marile puteri occidentale. Sau chiar pionieră în cadrul dezvoltării tehnologice.  La 12 noiembrie 1884, în Timișoara sunt puse în funcțiune 731 de lămpi de iluminat electric. Acestea aveau filamentul din cărbune.
Traseul lămpilor incandescente avea a lungime de 59 km, proiect realizat în mai puțin de doi ani de compania Anglo-Austriacă Bruch Electrical Company, cu sediul la Viena.

De asemeni, în 1858 București este iluminat cu petrol fiind primul oraș din lume de acest fel.

Se ajunge pe lună cu ajutorul unui român 

Se cunoaște faptul că la NASA, a doua limbă vorbită acolo, după engleză este româna, datorită numărului mare de ingineri de acolo. Dar pe asta o știai?
În 1920 Gheorghe Botezatu “a calculat traiectoriile posibile Pământ – Lună, folosite la pregătirea programelor “Apollo” (al caror părinte a fost sibianul Herman Oberth); el a fost și seful echipei de matematicieni care a lucrat la proiectul rachetei “Apollo” care a dus primul om pe Lună.”
Data următoare când ieși la o țigare noaptea și privești luna, adu-ți aminte de asta.

Prima sondă de petrol din lume, construită în România

Prima sondă de petrol din lume a fost construită în România. Pompele de petrol care forau la 150 de metri au fost puse în funcțiune la 1840, în localitatea Lucăceşti din județul Bacău. România a fost şi prima țară din lume cu o producție de petrol înregistrată oficial în statisticile internaționale. Revista ,,The science of petroleum" certifica la 1938 faptul că țara noastră avea în anul 1857 o producție de 275 de tone de petrol. În urmă cu 80 de ani,țara noastră ocupa locul 7 în lume privind rezervele mondiale de petrol, după URSS, Statele Unite ale Americii, Irak şi Iran

Publicată de Centrul Cultural Sfântul Constantin Brâncoveanu pe Luni, 16 Iulie 2018

 

” Prima sondă de petrol din lume a fost construită în România. Pompele de petrol care forau la 150 de metri au fost puse în funcțiune la 1840, în localitatea Lucăceşti din județul Bacău. România a fost şi prima țară din lume cu o producție de petrol înregistrată oficial în statisticile internaționale. Revista ,,The science of petroleum” certifica la 1938 faptul că țara noastră avea în anul 1857 o producție de 275 de tone de petrol. În urmă cu 80 de ani,țara noastră ocupa locul 7 în lume privind rezervele mondiale de petrol, după URSS, Statele Unite ale Americii, Irak şi Iran.”

Primul avion inventat de un român

Traian Vuia este adevăratul tată al avioanelor actuale. Datorită inveției sale se demonstrează că un aparat care cântărește mai mult decât aerul poate zbura.

“Meritul lui Traian Vuia este că a reuşit primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul, care s-a înălţat prin propria forţă. Au fost şi alţii care au zburat înaintea lui Vuia, dar aceştia foloseau pentru decolare diferite artificii, cum ar fi catapultarea sau tracţiunea cu alte vehicule. Este cazul fraţilor Wright, care se foloseau de şine pentru lansarea maşinii lor de zbor. Ei sunt înregistraţi drept primii care au întreprins un zbor cu un aparat mai greu decât aerul.” sursă
După terminarea facultății, Traian Vuia studiază “problema zborului uman și începe să-și construiască primul aparat de zbor, pe care-l numește aeroplan-automobil. Din cauza lipsurilor financiare, nu reușește să-și ducă la capăt proiectul și decide în schimb să plece la Paris, în iulie 1902. Vuia spera că aici va găsi pe cineva interesat să-i finanțeze proiectul, mai ales a pasionaților de aerostate însă s-a lovit de mult scepticism asupra ideii că o mașină zburătoare cu o densitate mai mare decât cea a aerului ar putea zbura. Vuia merge la Victor Tatin, un cunoscut teoretician care construise în 1879 un model experimental de aeroplan. Tatin este imediat interesat de proiect dar încearcă și să-l convingă pe Vuia că nu este nimic de făcut pentru că-i lipsește un motor adecvat și este instabil. Vuia însă continuă să-și promoveze proiectul și-l trimite Academiei de Științe de la Paris pe 16 februarie, 1903, prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul cât și procedura de decolare. Academia îi respinge proiectul cu motivația că ar fi prea utopic, cu mențiunea că:

Problema zborului cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată și nu este decât un vis.

În ciuda acestor obstacole, Vuia nu renunță la proiect și se înscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903 și publicat pe 16 octombrie 1903. Invenția brevetată se numește aeroplan automobil.” Wiki

Primul avion cu reacție inventat tot de un român 

Este vorba desigur, de Henri Coandă. Acest geniu extraordinar a lăsat moștenire omenirii multe invenții unice si foarte inovatoare pentru acea vreme.

El a fost un academician și inginer român, pionier al aviației, fizician, inventator și descoperitor al efectului care îi poartă numele. Pe lângă avionul și motorul cu reacție, el a avut invenții ca: sania cu reacție, dispozitiv de detecție a lichidelor în sol  (folosit astăzi în prospectarea petroliferă), rezervor din beton subacvatic pentru depozitarea petrolului, aerodina lenticulară și foarte multe tipuri de aeronave funcționale.

Mai jos avem un interviu cu Henri Coandă:

Exemplele pot continua pentru că românii au fost cei care au inventat și:

  • Automobilul cu motor cu aburi– Dumitru vasescu 1880
  • Prima ambarcațiune cu reacție– Alexandru Ciurcu 1886
  • Electroscopul– 1895 D. Hurmuzescu
  • Biospeologia– fondată de Emil Racoviță în 1904
  • Sonicitatea– Gogu Constantinescu in 1918
  • Automobilul diferențial (cu motor în spate)- Aurel Persu on 1921
  • Scaunul catapultor– Anastase Dragormir,- 1930 folosit și astăzi la avioanele militare.
  • Primul laser cu gaz (heliu-neon) cu radiație infraroșie- Ion Agârbiceanu în 1962

 

Spread the love

Îți recomand și

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *