scoala
Blog, Proiecte, Self Growth

Sistemul de învățământ se schimbă radical! Care sunt primele semne și cum va arăta școala din viitor

În acest articol vei afla:
– Ce nu funcționează în sistemul actual
– Care e cea mai bună școală din lume
– Ce spune cel mai bogat chinez despre viitorul în școli și DE CE E NEAPĂRATĂ NEVOIE ca acest sistem să fie schimbat

  Există două moduri de a-ţi trăi viaţa: ca şi cum nu ar exista miracole sau ca şi cum totul ar fi un miracol – Albert Einstein

Începutul școlarizării

Ne dorim să trăim vieți împlinite, să ne dezvoltăm din ce în ce mai multe puncte de vedere, să fim deschiși la nou, la abundență, fericire și toate lucrurile minunate pe care viața ni le oferă. Copiii sunt cunoscuți pentru marea putere de asimilare a informațiilor și curiozitatea lor permanentă.

Deși vrem să îi vedem realizați și fericiți, sistemul actual de învățământ nu îi ajută. Tehnologia progresează foarte rapid, dar școala a rămas aceeași de peste 200 de ani, când nevoile erau cu totul altele.

Totul a început odată cu Revoluția Industrială când apariția fabricilor a oferit oamenilor slujbe, iar copiii acestora au rămas nesupravegheați. Soluția a venit instant: creăm o școală obligatorie. Scopul acesteia nu era însă bunăstarea copilului.
Cei care au finanțat aceste sisteme de școlarizare prin fundațiile lor au fost cei ce dețineau cele mai impozante fabrici (Carniege, Morgan, Rockefeller, Ford) iar scopul a fost de a crea muncitori inteligenți și ascultători.
Deci școala nu avea ca interes culturalizarea copilului, ci dresarea și transformarea lui într-un bun muncitor capabil să execute comenzi și atât. That’s not ok, Rockefeller.

Astfel, programa era creată de personalul administrativ al fabricii (și nu de către profesor) pentru a se obține un rezultat asemănător modului de productivitate pe bandă rulantă. A fost prima oară în istorie când copiii au fost separați în clase pe generații, și nu nivelul de cultură, stilul și nevoile fiecăruia. Toți trebuiau să se dezvolte în același fel pentru a deveni bune instrumente pentru companii.

Să stabilim în primul rând principiile unei dezvoltări armonioase. Pentru a putea ajunge ce dorește, acesta trebuie să:
– își descopere pasiunea și să o studieze
– să își dezvolte creativitatea și gândirea liberă.
Exact aceste lucruri NU caracterizează sistemul școlar actual.

Ci dimpotrivă:

1. Robotizare

Copilul e învățat să urmeze instrucțiuni la școală: să nu vorbească neîntrebat, să stea jos, să deschidă cartea la o anume pagină, să completeze un exercițiu, să nu iasă în pauză decât odată cu ceilalți.
Copilul va fi apreciat cu cât urmează instrucțiunile mai corect, iar cei cu o gândire diferită vor fi pedepsiți. Într-adevăr, este nevoie de disciplină pentru a se păstra ordinea, dar abordării îi lipsește compasiunea și umanitatea. Copilul e tratat ca un produs condus spre un anume rezultat fără să se țină cont și de nevoile sale.

2.  Tocirea inutilă

Se pune accent pe pe memorare și nu pe gândire logică. Aveam profesori la liceu care dictau tuturor claselor an de an aceeași materie tocită și de ei pe vremuri și cu cât copilul scria mai EXACT textul respectiv cu atât lua notă mai mare. Dacă aceeași idee era exprimată în alte cuvinte profesorul respectiv considera că lecția nu a fost învățată destul de bine și scădea nota. Ce e o absurditate. (Făceam parte din cei ce puteau reține cuvânt cu cuvânt un curs de 7-8 pagini ce puteau fi redate într-un plan simplu în 2, știam inutilitatea, și totuși mă supuneam sistemului).

Pe ce principii ar trebui bazată școala încât elevul să se dezvolte cum trebuie?

 Această școală din Finlanda este pe primul loc în lume 

Ce fac ei diferit?
– Nu dau teme
– Programa are 3-4 ore zilnic (și NU 8), INCLUZÂND pauza de masă.
– Au cel mai scurt orar și an școlar.
– Se pune accent pe natură, interacțiune și activități care să dezvolte creativitatea.
Sunt respectați și le sunt luate în considerare ideile, chiar când e vorba de construirea unui nou spațiu în școală (și nu tratați ca niște subordonați).
– Au îndeajuns de mult timp liber pentru a se juca, învăța lucruri noi pentru că vor și nu pentru că trebuie. Astfel, randamentul lor la școală va fi maximizat.
– Principalul scop e să creeze indivizi FERICIȚI.

Avem aici și discursul valoros al multimiliardarului Jack Ma cu privire la sistemul de învățământ:
“Un profesor nu ar trebui să se simtă superior față de elevi. Tot ce știe a învățat la rândul său de la alții. Un profesor ar trebui să învețe tot timpul.
Și apropos, educația este o mare provocare acum.
Dacă nu schimbăm modalitatea în care predăm, peste 30 de ani vom avea probleme. Cunoștințele predate acum sunt cele predate și acum 200 de ani. Și nu îi putem lăsa pe copiii noștri să concureze cu mașinile, care sunt mai deștepte. Trebuie să îi învățăm ceva unic, lucruri pe care mașinile nu le pot face.”
Întrebat care sunt aceste lucruri Jack Ma răspunde: “valoare, încredere, gândire independentă, muncă de echipă, grija pentru alții” și neapărat activități creative care să le dezvolte partea umană.

Și atunci, educația din România încotro?

Ei bine, sunt semne clare care arată că sistemul nu va rămâne la fel și se schimbă chiar acum. Cum?
Chiar prin elevii noștri.

🔸O mai țineți minte pe Anna Andronache? Eleva care avea curajul să scrie nedreptățile prin care trecea la școală pe Facebook, fapt pentru care directoarea și toți profesorii au sancționat-o, amenințat-o și supus-o unui tratament extrem de necivilizat. Motivul? Pentru că a fost total transparentă cu ce se întâmpla în școala ei.
Suntem învățați să suportăm toate nedreptățile pentru că așa se face. Strângi din dinți până treci puntea. (Adică 8 ani de școală, apoi 4 de liceu, apoi încă 4 sau 6 de facultate și tot așa, te obișnuiești să suporți orice sistem corupt, nu-i așa? 🙂).
Și ne întrebăm de ce nu există schimbări majore în politică.

🔸La fel și cazul lui Tudor Helgiu, un elev cu o ideologie absolut normală, ce a refuzat să se tundă când directorul a scos din timpul orelor studenții cu părul lung pentru a le face morală în curtea școlii. Apropos, crease un regulament pe moment, fără ștampile și alte semnături oficiale și desigur că a apelat și la amenințări. Ce farmec au șefii incompetenți în România fără puțină amenințare? Cum își mai exercită ei puterea dacă nu prin autoritate, batjocură și orice le oferă un sentiment de superioritate.
Avem AICI interviul lui Tudor.

Viața înseamnă continuă schimbare și adaptabilitate. Cei care nu sunt deschiși la ea vor avea de suferit.
Dacă în epocile primitive se punea accent pe forță brută și ascultare (șeful de trib era cel ce îi punea la punct pe toți prin forță), acum am evoluat. De aceea vorbim de EDUCAȚIE, pentru că este o ramură superioară a dezvoltării unui individ.
Elevii sunt foarte conștienți de neregulile din sistem, dar până nu vor fi susținuți și de părinți în număr mare, nu va fi posibilă o schimbare masivă.
Ce aveau în comun cei doi elevi? Părinți care le-au oferit respectul cuvenit unei ființe umane. Copilul nu este un produs sau bun fără drepturi deținut de părinți și societate, ci o ființă cu dreptul de a avea o gândire proprie.

Ce putem face noi? 

Simplu, să lucrăm zilnic pentru progresul nostru, ca până acum, să învățăm constant și să realizăm că în fiecare moment suntem un exemplu pentru cei din jur, indiferent de vârstă. Și să avem curajul să fim deschiși spre schimbare.

Spread the love

Îți recomand și

1 Comment

  1. Gunter says:

    Speram sa gasesc altceva in articolul asta si la inceput ma gandeam chiar sa ii dau un share facebook. Pana am ajuns la “cel mai bun sistem de invatamant”. am mai intalnit referiri la sistemul finlandez ca fiind cel mai bun (ca are punte ore, putine teme si urmareste fericirea omului) dar nimeni nu spune de ce e cel mai bun, care sunt rezultatele.
    Mi-ar place sa cred ca lucrurile se v-or schimba in sistem si cat mai repede. Si chiar nu vreau sa te dezamagesc dar ce a facut “Tudor cu parul lung” eu si alti prieteni am facut asta unde prin ’95. Sivezi ce de-a schimbari s-au mai produs de atunci. Doar ca nu aveam un www sa fie public ca acum

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *